Ogłoszenia reklamowe przeszły bardzo długą drogę, od gazet po środki masowego przekazu, poprzez radio i telewizję, aż po internet i pocztę elektroniczną. Teraz przyszedł czas na sieci społecznościowe. Wraz z postępem technologicznym konsumenci mogą osobiście sprawować kontrolę nad przekazem medialnym. Obecnie jest możliwość oglądania programów telewizyjnych czy słuchania radia przez internet bez reklam, można ustawić skrzynki pocztowe tak, aby poczta spam trafiała bezpośrednio do kosza oraz zminimalizować wyskakujące okienka reklam, podczas surfowania w Internecie. Marketerzy są zmuszeni zatem do rozważenia innej formy marketingu, która pozwoliłaby dotrzeć do klientów. Poniżej przeanalizujemy jakie możliwości daje w tej materii Facebook i prześledzimy metody stosowane w celu pomocy firmom w docieraniu do klientów w innowacyjny sposób.
Reklama na Facebooku – nowe globalne możliwości.
Serwisy społecznościowe stale się rozwijają i prezentują coraz więcej możliwości, dzięki różnym usługom, które promują. Według najnowszych danych Facebook ma obecnie ponad 2,8 miliarda użytkowników miesięcznie, z czego 1,9 miliarda korzysta z serwisu każdego dnia. Daje to w konsekwencji olbrzymi, potencjalny rynek zbytu i ogromną rzeszę potencjalnych odbiorców dobrze skonstruowanej strategii marketingowej. Badania wskazują, że aktualnie ponad 20% wszystkich reklam pojawia się właśnie w serwisach społecznościowych. Wiele firm korzysta z tych nowych narzędzi internetowych, aby szybko i skutecznie uzyskiwać informacje o potrzebach i preferencjach konsumentów. Na Facebooku tworzy się strony lub grupy poświęcone danej marce, dbając o to aby linki odsyłające były odpowiednio skonfigurowane i aby pozyskiwane informacje o odbiorcach można było włączyć do istniejących metod targetowania.
Reklama na Facebooku – podstawowe założenia.
Jeżeli chodzi o zamieszczanie reklam na Facebooku należy odpowiedzieć sobie na kilka istotnych pytań. Przede wszystkim określić grupę docelową, do której chcemy dotrzeć z ofertą. Powinniśmy także określić nasz cel marketingowy, uwzględniając rozpoznawalność naszej marki, określając rodzaj reklamy (wideo, tekstowa) i kontakt z klientem (możliwość konwersji, bezpośrednich zakupów) czy instalację dodatkowej aplikacji do obsługi urządzeń mobilnych. Nie mniej istotne jest umiejscowienie reklamy w serwisie (placement), na przykład w aktualnościach Facebooka lub w komunikatorze Messenger. Określenie harmonogramu i budżetu takiej kampanii reklamowej to również niezbędny krok.
Podsumowanie.
Dzięki reklamie na Facebooku firmy mogą obecnie uzyskać dostęp do milionów oczu, pragnień, potrzeb i portfeli użytkowników. Przyszłością zdają się być reklamy angażujące, powstające w oparciu o profile klientów i wyrażone zainteresowania, upodobania i antypatie. Stanowi to o przewadze nad konwencjonalnymi formami reklamy.