Umowa o pracę, czy inny stały rodzaj zatrudnienia wiąże się z dużym poczuciem bezpieczeństwa i stabilizacją. Jak się jednak okazuje, coraz więcej ludzi rezygnuje z etatu na rzecz bardziej elastycznych form zatrudnienia, które mogą być źródłem niezależności finansowej. Czy marketing sieciowy w tym wypadku to dobry wybór? Czym jest oraz jakie są jego wady i zalety?
Co to jest network marketing?
Network marketing inaczej marketing sieciowy to model biznesowy polegający na sprzedaży produktów i innych dóbr przez niezatrudnionych przedstawicieli. Zwany jest też modelem MLM, czyli biznesem wielopoziomowym, który polega na rozszerzaniu i budowaniu struktur firmy poprzez zdobywanie nowych członków organizacji. Dzięki rozbudowanej sieci klientów i partnerów firma może zrezygnować ze sprzedaży produktów w sklepach stacjonarnych i tradycyjnych form reklamy, przekazując środki finansowe na prowizję dla dystrybutorów.
Zalety pracy w marketingu sieciowym
Działanie w branży MLM nie wyklucza pracy na etacie, może być zajęciem dodatkowym, wykonywanym w dowolnym czasie i miejscu. Aby zacząć pracować, nie trzeba wnosić wkładu własnego ani martwić się o sprawy urzędowe i dużą ilość biurokracji. Branża ta nie ma ograniczeń ze względu na wiek, wykształcenie, doświadczenie zawodowe czy płeć. Marketing network umożliwia odbywanie wielu darmowych szkoleń z zakresu rozwoju osobistego oraz umiejętności sprzedaży usług i produktów. Eventy, spotkania tematyczne oraz wyjazdy integracyjne przyczyniają się do doskonalenia umiejętności managerskich, przywódczych i organizacyjnych, są również źródłem nawiązywania ciekawych znajomości. Niewątpliwym atutem pracy w marketingu sieciowym jest możliwość dobierania współpracowników według własnych kryteriów i potrzeb. Zaangażowanie i sumienność może prowadzić do osiągnięcia dochodu pasywnego i być źródłem niezależności finansowej. Wysokie wyniki w pozyskiwaniu nowych klientów mogą być nagradzane dodatkowymi bonusami finansowymi i nagrodami.
Wady pracy w marketingu sieciowym
Każdy rodzaj pracy i zatrudnienia oprócz oczywistych korzyści posiada również wady. Największym minusem marketingu sieciowego jest to, że jest to biznes wielu osób a dystrybutor usług lub produktów nie ma żadnego wpływu na ich jakość i cenę. Grupa, którą stworzy sprzedawca, w każdej chwili może zniknąć bądź ulec pomniejszeniu. Budowanie sieci dystrybutorów w niższej linii jest czasochłonne i wymaga dużego nakładu pracy. W początkowej fazie zarobki są zwykle niewielkie. Osiągnięcie niezależności finansowej wymaga dużo cierpliwości i samodyscypliny.
Marketing sieciowy cieszy się coraz większą popularnością w obecnych czasach, ponieważ może być źródłem dochodu pasywnego, prowadzącego często do niezależności finansowej. Jest to model zarobkowy, który oprócz licznych zalet posiada też istotne wady. Przed rozpoczęciem pracy w marketingu wielopoziomowym trzeba szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie: ile wysiłku możemy włożyć w ten biznes oraz jakich efektów oczekujemy?