Umiejętności interpersonalne – poznaj ich znaczenie na rynku pracy

Poszukując pracy w latach dwudziestych dwudziestego pierwszego wieku musimy liczyć się z tym, że choć kompetencje twarde nadal są tymi, które mają ogromne znaczenie, pracodawca nie zwraca już uwagi wyłącznie na nie. Chcąc znaleźć pracownika będącego cennym wsparciem dla zespołu, zwraca uwagę także na posiadane przez niego umiejętności interpersonalne.

Czym właściwie są umiejętności interpersonalne?

Żyjąc pośród ludzi, nie uniknie się kontaktów z nimi. Wzajemne relacje mogą być skomplikowane, istnieją jednak różnego rodzaju kompetencje ułatwiające je. Te wszystkie cechy, dzięki którym możemy skutecznie porozumiewać się z innymi ludźmi, są opisywane właśnie jako umiejętności, czy też zdolności interpersonalne. Znajdują one zastosowanie w życiu codziennym, są jednak nieocenione także w pracy umożliwiając rozwijanie prawidłowych relacji ze współpracownikami.
Wiele zdolności interpersonalnych jest warunkowanych genetycznie tak samo, jak te cechy, które definiują charakter danego człowieka. Nie oznacza to jednak, że ich brak jest przeszkodą nie do pokonania. Można je rozwijać zaczynając niemal od zera. Proces jest długotrwały i zwykle nie jest łatwy, warto jednak podjąć się jego realizacji wiedząc, jak duże korzyści może nam przynieść każdy sukces na tym polu.

Umiejętności interpersonalne ważne w życiu zawodowym

Lista umiejętności interpersonalnych przydających się w miejscu pracy jest dość sługa. Jeśli więc zastanawiamy się nad tym, które z nich rozwijać w pierwszej kolejności, powinniśmy pamiętać, że to właśnie z tych będziemy czerpać najwięcej korzyści. Tu na pierwszy plan wysuwa się komunikacja i praca w zespole. Choć wydaje się nam, że umiejętność rozmowy z innymi jest czymś naturalnym, w rzeczywistości niejednokrotnie sprawia problemy. Nie każdy potrafi informować czytelnie o swoich potrzebach, jeszcze mniej osób posiada dobrze rozbudowaną umiejętność aktywnego słuchania. Na szczęście, w obu przypadkach mówimy o zdolnościach, które można w sobie wyrobić poprzez trening.
Nie mniej ważna okazuje się umiejętność rozwiązywania konfliktów. Trudno wyobrazić sobie, że będzie jej pozbawiona osoba zajmująca stanowisko kierownicze. Wiedza na temat tego, jak radzić sobie, gdy sytuacja staje się coraz bardziej napięta, powinna jednak przydać się również osobom zatrudnionym na mniej eksponowanych posadach. Skuteczne jest w takim wypadku nie tylko odpowiednie wyczucie, ale również umiejętność prawidłowego czytania emocji targających rozmówcami. Rozwiązywanie konfliktów nie jest też możliwe, jeśli nie jest się sprawiedliwym podczas wydawania sądów.

Redakcja capitalwork.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *