Monitoring marki – po co obserwować ją w sieci?

Każda opinia w sieci dotycząca wybranej firmy jest ważna, bo dzięki niej zbiera się kluczowe dane do analiz. Dyskusje, rekomendacje czy nawet krytyka stanowią cenną wiedzę, którą można wykorzystać na wiele sposobów. Obserwacja to narzędzie, które nie jest luksusem, a standardem, jeśli biznes ma dobrze prosperować.

Należy pamiętać, że monitoring marki to nie tylko ilość pozyskanych danych, ale ich odpowiednia analiza. Uzyskane wyniki z kolei pozwalają zastosować odpowiednie działanie i wdrożyć strategię. Im więcej uzyska się informacji, tym lepiej. Wiedza na temat branży, konkurencji czy klientów jest niezbędna, by odnieść sukces i zyskać przewagę na rynku.

 

Dlaczego monitoring marki jest ważny?

Takie narzędzie jest doskonałym źródłem informacji dotyczącym nabywców. Analizy pomagają poznać ich oczekiwania i preferencje, a dostosowanie działań firmy do potrzeb klientów gwarantuje pozyskanie lojalnych odbiorców. W ten sposób buduje się przewagę nad konkurencją. Jakie są zalety monitoringu marki?

  • Dbałość o wizerunek firmy – dyskusje, rekomendacje i wymiana zdań na temat produktu czy usług pozwalają łatwiej zarządzać marką i kształtować odpowiednią świadomość na jej temat.
  • Dopasowanie jakości obsługi do potrzeb klientów – nabywcy poprzez oznaczenia produktu, jego lajkowanie czy też udostępnianie prezentują to, co myślą o marce i jej produktach. Dzięki takim wzmiankom można lepiej wspierać klientów, poprawiając jakość obsługi.
  • Pozyskiwanie nowych konsumentów – zapytania w sieci pozwalają poprzez szybką odpowiedź dotrzeć do nowych osób, które szukają odpowiedniego rozwiązania. Włączając się w dyskusję, warto zaoferować produkt lub usługę.

Kluczowe jest to, że monitoring pozwala na bieżąco reagować na problemy. Negatywne opinie pozwalają wyłapać błędy, skorygować działania firmy i zweryfikować prawdziwości w sieci wszelkich publikacji. Szybkie reagowanie w formie sprostowań zapobiega większym kryzysom.

Jak przeprowadzać monitoring marki?

Krok pierwszy wyznacza, co należy monitorować i w jakim celu. Jakie dane są aktualnie najważniejsze dla firmy? Analiza strategii cenowej czy też opinie na temat marki? Czasem lepiej popracować nad wizerunkiem niż koncentrować się na zwiększeniu sprzedaży.

W drugim kroku wskazuje się źródła analizy. Próbką badań może być objęta strona internetowa lub Facebook. Nie należy jednak zawężać analiz wyłącznie do dwóch źródeł, ponieważ klienci w sieci są wszędzie – na LinkedIn, blogach i forach dyskusyjnych. Ilość danych, jakie pozyskuje się w wyniku obserwacji social mediów, jest ogromna, ale najpierw zbiera się takie, które są w danej chwili najważniejsze dla biznesu.

Żeby przeprowadzić skuteczny monitoring marki, wykorzystuje się kilka narzędzi, by uzyskać bardziej szczegółowe informacje. W tym celu warto zadbać o współpracę z firmą specjalizującą się w takich działaniach. Profesjonaliści zastosują odpowiednie aplikacje i narzędzia do tworzenia odpowiedniej strategii komunikacji oraz szybkiego reagowania na kryzysy.

Redakcja capitalwork.pl